Hopeful Monster

Year: 2018

Medium: Installation

AWARD: Helen Hamlyn Design Awards in Health Care

Exhibited at: Royal College of Arts Degree Show 2018 | Any Tokyo 2019

Material: PVC, Accelerometer, Fan, Brass, Tube

Expressing modern anxieties through folklore-inspired yokai and cyborgs. An installation exploring gender and identity.

If you give a life form the physical quality of your anxiety and fear in daily life, what does it look like?

Fear has an ephemeral, intangible quality, and while it remains so, it is difficult to face, to abstract, and ultimately to overcome. So the Japanese people developed a way of representing their fears as personified monsters – the Yokai. I have modernized the Yokai theme, creating an inflatable Yokai costume, which represents women’s contemporary fears, and which forms the basis of an immersive performance. As a woman of this demographic, anxiety around sexual identity, fertility and women’s role in society, has directly affected me and inspired this project.

The form of my Yokai was based on that derived from the Greek story of the woman who had been turned into an insect by Zeus. That to me, expresses the difficult position of modern women. Inspiration also came from Cyborg Manifesto (1990) by Donna Haraway, “Our time, a mythic time, we are all chimeras, theorized and fabricated hybrids of machine and organism; in short, we are cyborgs.”

現代不安を民俗学的妖怪とサイボーグで表現。ジェンダーとアイデンティティの探求インスタレーション

あなたの日常風景の中に潜む違和感に生命を与えると、それはどのような姿になるだろうか?

恐怖や不安といった感情は儚く無形であり、向き合うことも抽象化することも、そして最終的には克服することも難しい。そこで日本人は、不確実な現象を妖怪として擬人化して表現する方法を開発した

このプロジェクトは”妖怪”のテーマを現代にアップデートし、神話や民族学的な観点から社会の不条理・畏れを考察したパフォーマンスインスタレーションだ。加速度センサーを着脱可能な作品前部の中に仕込み、身体の座標軸の傾きによって連動し、象徴化された“妖怪”が動き、変化する

ドナ・ハラウェイは「サイボーグ宣言」(1990年)の中で、「機械と生物の混合体としての人間」を提唱した。”サイボーグとは社会のリアリティと同時にフィクションを生き抜く生き物である。私たちの時代、神話的な時代、私たちはすべてキメラであり、捏造されたハイブリッドである”

造形はギリシャ神話の神によって異なる生命体に変身させられた女性の物語に由来している。現代の性的アイデンティティ、社会における性別の役割に対する不安はこのプロジェクトにインスピレーションを与えた。

Previous
Previous

Sound Harmonization/Installation(2017)

Next
Next

Haptic clothing /Performance (2017)