Haptic clothing for Dancers

Year: 2017

Medium: Performance

AWARD: Microsoft Innovation Award

Exhibited at: V&A Late Friday Show 2017

Performer: Makiko Takashima

Collaboration: Jun Kamei | Kate McCambridge | Jacob Boast 

A wearable suit reflecting post-humanist ideals, exploring the blurred lines between humans and technology.

The piece embodies the relationship between humans and technology, urging a reconsideration of our bodily existence. It intuitively transmits movement data from remote locations to the wearer, allowing them to experience the resulting motions and sensations firsthand. This device, through the expansion and vibrations in joints and chest regions, offers performers a novel sensory exploration.

For spectators, it's ambiguous whether the wearer's movements stem from their own volition or are influenced by signals to the suit. This vagueness underscores the uncertainties of corporeality in the digital age, prompting questions about personal identity, free will, and their boundaries.

It suggests that humans and machines are not just in a binary of operator and operated but exist in a continuum of mutual reliance. Through this artwork, we are encouraged to reevaluate our ongoing engagements with technology, the evolving nature of our experiences, and their ensuing impacts.

ポストヒューマニズムを反映し、テクノロジーと人間の境界を模索するウェアラブルスーツ。

この作品は人とテクノロジーとの関係性を具現化するウェアラブルアートとして、私たちの身体性とは何か?疑問を探求しました。遠隔地から送信される動きのデータを直感的に装着者の身体へと伝達し、その結果としての動きや感覚を体験させるこのデバイスは、関節や胸部の伸縮、振動を通じてパフォーマーに新しい体験を切り拓きます。

観客にとって、装着者の動きが自らの意志からのものか、それともスーツへのシグナルからの介入によるものかの区別は不明瞭です。この曖昧性は、デジタル時代の身体性の不確実性、自身のアイデンティティや自由意志との境界の探求を強調します。

人間と機械が単に操作者と被操作者という二項対立ではなく、相互依存の連続体として存在することを示唆しています。この作品を通じて、私たちはテクノロジーとの絶え間ない関わり方や、それに伴う体験の変容、そしてその影響を再考します

 
 
 
Previous
Previous

Hopeful Monster Black/Installation/Performance (2018)

Next
Next

Time machine/Installation (2016)