海と時のニーモニック

Mnemonic

Year: 2023

Medium: Installation , Video

AWARD: Nagoya Culture Foundation Award 2023

Flyer Graphic Design Award, Chairman's Prize 2023

Fan de Nagoya exhibition, Yada Gallery, 2023

Material: PVC, Accelerometer,

Movie

https://vimeo.com/788538564 Archive

https://vimeo.com/788538262 Field research

https://vimeo.com/800415316 Moving image

Nemonic's installation blends technology with Buddhist philosophy, embodying interconnected existence. The responsive golden statue evokes ancient myths, while visuals capture individual ocean memories, symbolizing human consciousness.

Nemonic's installation exists as an art piece delving into the subconscious, particularly exploring memories and self-awareness. This work merges technological advancements with traditional philosophical and religious concepts.

Notably, the Buddhist philosophy of "Dependent Origination" serves as a central theme in the installation. This idea, where every existence or phenomenon interrelates due to a chain of causation, is embodied in the work, allowing participants to experience how their movements and emotions interact with the piece itself.

Centered in the artwork is a golden statue, evoking memories of ancient gods or mythological characters, functioning as an homage to collective memory and history. The statue utilizes sensor technology to respond to viewers' movements, manifesting these reactions physically using fans or ventilators. This interaction provides a tangible experience of how one's actions and existence interplay with others and the space.

The background visuals depict the movements of water, symbolizing the profound layers of human memory and consciousness. Embedded in these visuals are diverse memories and experiences from various countries and cultures, based on narratives the artist collected through research fieldwork.

In summary, Nemonic's piece poses questions about our existence and consciousness through introspection, our relation to the external world, and interactions amongst us.

ニーモニックのインスタレーションは技術と仏教哲学を融合し、相互に関連する存在を表現しています。観る者に反応する金色の像は古代の神話を思い起こさせ、映像は個々の海の記憶を捉え、人の意識を象徴しています。

ニーモニックのインスタレーションは、人々の深層心理、特に記憶や自己認識を探るアート作品として存在しています。この作品は、技術的な革新と伝統的な哲学や宗教的概念を組み合わせています。

特に仏教の「縁起」の思想は、このインスタレーションの中心的なテーマの一つとして表現されています。すべての存在や現象が因果の連鎖によって相互に関連し合っているというこの思想は、作品の中で人々の動きや感情が作品自体とどのように関わっているのかを体験できるようになっています。

中心に配置されている金色の彫像は、古代の神々や神話のキャラクターを連想させるものであり、人々の集合的な記憶や歴史へのオマージュとして機能しています。彫像はセンサー技術を使用して観客の動きに応答し、空気が送られ物理的に動きます。これにより、人々の行動や存在が他者や空間とどのように関係しているかを直感的に体験できます。

背景の映像は、水の動きや流れを表現し、それは人々の海の記憶や意識の深層を象徴しています。この映像には、多様な国や文化からの記憶や経験が織り込まれており、それはリサーチフィールドワークを通して収集したさまざまな物語を基にしています。

ニーモニックのこの作品は、内面の探求と外部世界との関係、そして人々の間の相互作用を通じて、私たちの存在と意識についての問いを提示しています。

Field interview

Previous
Previous

Silver screen Act.1 / Painting/Sculpture(2021)

Next
Next

Hopeful Monster Red /Installation/Performance (2022)